Archive for tips

Is de klant een zeurpiet of is het een waardeloze bril?

ZEURPIET! Zo voelt ze zich. Steeds weer naar die opticien.
‘Ze zullen wel denken daar: jemig, daar is ze weer.’

Het is einde van haar werkdag en het liefst wil ze gelijk door naar huis. Toch besluit ze opnieuw langs haar opticien te rijden, een dorp verderop. Haar bril zit namelijk nog steeds belabberd. Ze heeft ‘m al bijna een jaar, maar de laatste tijd is het draagcomfort echt WAARDELOOS.

Eenmaal in de winkel komt mijn collega naar me toe voor overleg. ‘Diana wil jij eens kijken, hij blijft maar pijn doen op haar neus en bij de oren. Ze is er al voor de 3e keer in 10 dagen. Ik zie het probleem niet.’ Read more

Stel dat ik jou voor aap laat lopen met je nieuwe bril …

voor aap lopen met je nieuwe bril

“Die bril staat je prima, Suus!
En hé hallo, het is nog een uitverkoopje ook!”

Mijn haren schieten recht overeind.
Alleen maar door die twee woorden:
Prima.
Uitverkoopje.

Suus, oftewel mevrouw de Ruiter, draait zich om en kijkt vragend naar mij.

Ik kijk haar recht in de ogen. Probeer in die blik háár gevoel te vangen. Niet die onzekerheid die haar ineens overvalt. Die is nieuw voor mij.

“Wat vind jij ervan? Ondanks dat ie afgeprijsd is, wel eerlijk zijn hoor!”

Oh? Alsof ik niet eerlijk zou zijn, omdat als het een zogenoemd ‘uitverkoopje’ is?

Stel dat ik haar voor aap laat lopen met een bril. Dan zit ze volgende week op de verjaardag van de befaamde tante Nel en iedereen vraagt waar ze die bril vandaan heeft. Inderdaad, dat zou een heel slecht visitekaartje zijn!

Maar goed. Smaken verschillen ook. En daar valt niet over te twisten.

Daarnaast vind ik het woord ‘prima’
zo fifty/fifty,
zo oké,
zo niks mis mee,
zo niets zeggend,
zo niet goed genoeg.

Mevrouw de Ruiter kijkt me nog steeds aan. Haar zus staat ondertussen zonnebrillen te passen. Ook ‘onwijs afgeprijsd’. Ze lijkt het keuzedilemma van Suus al vergeten te zijn.

Ik vind de bril van Suus oprecht mooi en dat vertel ik haar. Ze lijkt nog niet helemaal overtuigd. Dan stel ik haar de ‘vraag der vragen’ die bij ieder koopdilemma op het gebied van kleding, schoenen en accessoires gesteld moet worden. Ook in de sale!

“Vind jij deze keuze zó leuk dat je hem het allerliefste vanavond al zou willen dragen?”

Ze kijkt in de spiegel en begint te lachen. JA!

En klaar is Suus! Graag vanavond nog klaar! 😉

BRIL KAPOT? Stop met knuffelen!

Een onhandig gecoördineerde knuffel van het kleinkind.

Meestal gebeurt zoiets op zaterdagmiddag. Het kleinkind geeft een flinke dreun tegen oma’s bril. Niet expres natuurlijk. Maar door zijn enthousiasme is de knuffel rustig uitbundig te noemen.

Resultaat is dat oma om kwart over 3 bij me in de winkel staat met een kapotte bril. Net nu het weekend is.

Alle montuurleveranciers zijn gesloten. Op zaterdag verstuurde pakketjes worden pas op Dinsdag behandeld. Dat betekent een paar dagen zonder bril. Toch?

Kan een bril altijd gemaakt worden?
In veel gevallen wel. Al is het vaak maar een tijdelijke oplossing.

Hoe lang ben ik mijn bril kwijt?
Ga ervan uit dat je de bril in ieder geval moet achterlaten bij de opticien voor reparatie. Dus je vertrekt weer zonder bril. Hoe lang is afhankelijk van de soort reparatie en wie deze gaat uitvoeren. De opticien zelf, een fabrikant of een speciaal reparatiebedrijf. Houd in ieder geval rekening met enkele uren of een dag. Maar soms zelfs een paar dagen.

Wie repareert mijn bril?
Heel veel opticiens verstaan de kunst van lassen (met aceton), solderen, uitboren, etc. Dus veel kan hij of zij zelf. Er zijn echter gevallen dat een reparatie door een extern bedrijf een betere optie is. Reden kan zijn dat het een mooiere oplossing biedt of misschien steviger.

Hoeveel kost de reparatie?
Goede vraag! Moeilijk antwoord. Dat hangt namelijk af van wat er kapot is, hoe oud de bril is en wie de reparatie gaat uitvoeren. Het 1e spreekt voor zich. Het 2e, hoe oud de bril is, heeft te maken met wel of geen garantiegeval. Dit is weer afhankelijk van de montuurleverancier, wat er gebeurd is en wat het defect is. In ieder geval zal de opticien altijd vooraf de eventuele kosten bespreken. Zo kun je ook vooraf bepalen of het de moeite waard is om de bril te repareren. Wordt de reparatie extern uitgevoerd dan kunnen de kosten wat hoger uitvallen.

Wie zorgt voor een tussentijdse oplossing?
De brildrager. Jijzelf dus. Bewaar daarom je oude bril altijd voor dit soort (nood)situaties. Of bedenk wat te doen als dit je eerste bril is en hij zou stuk gaan. Een betrokken opticien zal zeker ook de opties bekijken of hij een tijdelijke oplossing kan bieden. Helaas is die er niet altijd. De bril is tenslotte uniek en speciaal gemaakt voor jóuw ogen. 

Stop met knuffelen!
Een bril is een gebruiksvoorwerp. Dan kan er wel eens een ongelukje mee gebeuren. Wil je dat echt voorkomen? Stop per direct met knuffelen, begroeten, stoeien en bewegen in de breedste zin van het woord. 😉