Archive for tips

Gezocht: mooie bril voor SAAAAIE notaris

Vrolijke bril.

Wist ik veel! Of nou ja, ik realiseerde het me gewoon niet. 

Maar bij de notaris is alles zo saai.

Dus moet het een vrolijke bril zijn.

Want: saai kantoor, saaie documenten, saaie opsommingen.
Oh en ellendig taalgebruik en slaapverwekkende lange zinnen.
Saai dus.

Vandaar die absoluut noodzakelijke vrolijke bril.
Ter compensatie.
Niet dat mijn klant saai is trouwens! Integendeel.

Voordat ik start met het briladvies is het leuk om even nader kennis te maken. Een korte babbel om te ontdekken wie ik tegenover me heb.

Dan krijg ik vaak een idee welke bril bij haar (of hem) past.

Maar goed, in het geval van deze notaris moet ik mijn idee bijstellen als haar man zegt: Als jij een moeder en een dochter huilend aan tafel hebt kan jij moeilijk aankomen met een blije bril.

Zoveel invloed heeft je bril dus op je uitstraling.
Iets om rekening mee te houden.

SAAI kun je dus niet altijd compenseren met een vrolijke bril.

In het geval van deze notaris zijn we uitgekomen op een brilmontuur in een wijnrode kleur (Chanel) met een wat rondere vorm. Het frame is serieus door de kleur, maar niet te hard, omdat het materiaal wat licht doorlaat. Tegelijk is hij zacht (bijna vrolijk 😉 vanwege de ronde vorm.

Voor haar eerste bril is dit een prachtige oplossing. Een volgende stap is een 2e bril die wél vrolijk mag zijn. Gezien menig kleding- of schoenenkast te oordelen wil je namelijk niet elke dag hetzelfde aan. Tenminste ik niet. Veel te saai.

 

Is de klant een zeurpiet of is het een waardeloze bril?

ZEURPIET! Zo voelt ze zich. Steeds weer naar die opticien.
‘Ze zullen wel denken daar: jemig, daar is ze weer.’

Het is einde van haar werkdag en het liefst wil ze gelijk door naar huis. Toch besluit ze opnieuw langs haar opticien te rijden, een dorp verderop. Haar bril zit namelijk nog steeds belabberd. Ze heeft ‘m al bijna een jaar, maar de laatste tijd is het draagcomfort echt WAARDELOOS.

Eenmaal in de winkel komt mijn collega naar me toe voor overleg. ‘Diana wil jij eens kijken, hij blijft maar pijn doen op haar neus en bij de oren. Ze is er al voor de 3e keer in 10 dagen. Ik zie het probleem niet.’ Read more

Stel dat ik jou voor aap laat lopen met je nieuwe bril …

voor aap lopen met je nieuwe bril

“Die bril staat je prima, Suus!
En hé hallo, het is nog een uitverkoopje ook!”

Mijn haren schieten recht overeind.
Alleen maar door die twee woorden:
Prima.
Uitverkoopje.

Suus, oftewel mevrouw de Ruiter, draait zich om en kijkt vragend naar mij.

Ik kijk haar recht in de ogen. Probeer in die blik háár gevoel te vangen. Niet die onzekerheid die haar ineens overvalt. Die is nieuw voor mij.

“Wat vind jij ervan? Ondanks dat ie afgeprijsd is, wel eerlijk zijn hoor!”

Oh? Alsof ik niet eerlijk zou zijn, omdat als het een zogenoemd ‘uitverkoopje’ is?

Stel dat ik haar voor aap laat lopen met een bril. Dan zit ze volgende week op de verjaardag van de befaamde tante Nel en iedereen vraagt waar ze die bril vandaan heeft. Inderdaad, dat zou een heel slecht visitekaartje zijn!

Maar goed. Smaken verschillen ook. En daar valt niet over te twisten.

Daarnaast vind ik het woord ‘prima’
zo fifty/fifty,
zo oké,
zo niks mis mee,
zo niets zeggend,
zo niet goed genoeg.

Mevrouw de Ruiter kijkt me nog steeds aan. Haar zus staat ondertussen zonnebrillen te passen. Ook ‘onwijs afgeprijsd’. Ze lijkt het keuzedilemma van Suus al vergeten te zijn.

Ik vind de bril van Suus oprecht mooi en dat vertel ik haar. Ze lijkt nog niet helemaal overtuigd. Dan stel ik haar de ‘vraag der vragen’ die bij ieder koopdilemma op het gebied van kleding, schoenen en accessoires gesteld moet worden. Ook in de sale!

“Vind jij deze keuze zó leuk dat je hem het allerliefste vanavond al zou willen dragen?”

Ze kijkt in de spiegel en begint te lachen. JA!

En klaar is Suus! Graag vanavond nog klaar! 😉