6 redenen om geen lenzen te combineren met je bril (waarvan er maar één juist is)

Struijk Optiek Contactlenzen

Zit je met je (klein)kinderen in het zwembad, hou je het verkeerde rode zwembroekje in de gaten, want je hebt je bril niet op. Of je zoon reageert te laat als hij de bal doorgespeeld krijgt, omdat hij niet mag sporten met zijn bril op.

Zo zijn er genoeg momenten waarop contactlenzen het verschil kunnen maken. Dus wat houdt je tegen?

6 redenen die je weerhouden van lenzen dragen
(waarvan 5 onjuist zijn)

1. Het vergt weken gewenningstijd
Dat was vroeger. De zachte lenzen van tegenwoordig zijn zo comfortabel, die draag je in no time de hele dag.

2. Het is duur
Een roomsoes is pas duur – hap slik weg. Nu heb je voor hetzelfde bedrag de hele dag (of nacht) plezier.

3. Het kan niet met mijn sterkte
Het kan wél, totdat het tegendeel bewezen is. Zoals zoveel in het leven. 😉

4. Mijn ogen zijn te droog
Kreeg je deze boodschap 10 jaar geleden? Dan zijn er nu volop nieuwe kansen.

5. Ik ben te oud
Gooi die geraniums vast weg en ga als de wiedeweerga naar de lensspecialist!

Deze reden klopt wel:
6. Het is geen toevoeging aan mijn uitstraling
Inderdaad, een goede bril versterkt wie je bent. Net als een kledingstuk.

Contactlenzen geven je bewegingsvrijheid. Of eigenlijk ‘zichtvrijheid’. Je wordt niet belemmert door de brilranden, beeldvervorming of reflecties. Je glazen beslaan niet, wat prettig is als jij met een bezweet hoofd de frisse buitenlucht instapt. Ander voordeel: je kunt makkelijker wisselen van zonnebril, want die hoeft niet op sterkte.

Waarom zou je een bril niet afwisselen met contactlenzen?
Dan heb je het beste van twee werelden.

Je wisselt toch ook af met fiets en auto, naaldhakken en sneakers, kostuum en joggingbroek? Of zeg ik nou iets geks?

PS Daglenzen zijn heel comfortabel en makkelijk in gebruik. Eén dag dragen, daarna weggooien (verpakking is recyclebaar!). Ideaal om te combineren in je vakantie.

Waarom is een oogonderzoek belangrijk (ook zónder klachten!)? En hoe vaak moet dat?

Struijk Optiek Diana Zuidweg

 

Ik sport (soms)
Eet gezond (meestal)
Ga op tijd slapen (vaak)
En doe elke 2 jaar een ogencheck (absoluut)

Sporten, gezond eten, op tijd slapen, extra vitamines, buitenlucht, ontspanning. Er is zoveel waar we wél op letten als het gaat om het behoud van ons lijf.

Hoe komt het toch dat een regelmatig oogonderzoek níet vanzelfsprekend is?

Na je geboorte vindt een ogencheck plaats op het consultatiebureau en vervolgens neemt de schoolarts dit over. Misschien heb je nog een oplettende juf of meester die aan de bel trekt wanneer je te veel overschrijffouten maakt of met je neus op je schrift zit. Maar daarna? Zolang er geen problemen zijn, wordt het niet meer gedaan.

Gek eigenlijk dat een regulier tandartsbezoek (ook zonder klachten!) wél normaal is.

Toegegeven, de tandarts is voor mij (te) lang geleden. Ik vind het daar niet leuk. Ongemakkelijk. Ongezellig. Onnodig. Want ik heb geen klachten. Maar als ik dat tegen de tandarts zeg krijg ik een standje: de controle is juist om klachten vóór te zijn. “Oh ja, dus u gaat ook tweejaarlijks naar de opticien?”.

Een mooi voorbeeld van vorige week: een 36 jarige vrouw komt voor een oogonderzoek. Ze loopt al bijna een jaar met hoofpijnklachten. Beseft dit als ze voor de zoveelste keer een nieuw stripje aspirine aanbreekt. Mogelijke oorzaken volgens haar: stress, oud matras, verkeerde werkhouding, hormonen, bijholte-ontsteking, voedsel-intolerantie, te weinig drinken of ijzertekort. Ze heeft geen kijkklachten, een link met de ogen is daarom voor haar niet vanzelfsprekend. Echter, bij het oogonderzoek blijkt dat haar ogen zoveel inspanning leveren dat dit hoofdpijn geeft. Inmiddels draagt ze een bril en is ze hoofdpijnvrij.

Struijk Optiek Oogmeting

Mijn advies is elke 2 jaar een oogcontrole. Het helpt om klachten te voorkomen of op te lossen, ook al koppel je deze niet direct aan je ogen.

Dus, hebben we binnenkort een date? 😉

Wat zijn oogvitamines en wat moet je er mee?

Goed voor ogen

De zon zorgt volop voor vitamine D. Een vitamine die ook nog eens een boel andere blije stofjes geeft toch? Denk hierbij ook aan de D van ook dagdromen, dropstaafjes of dansdeuntjes. Daar zit toch wel íets bij waar je blij van wordt?

Je lichaam wordt ook blij van vitamines. Ze zijn nodig om vitaal te blijven en helpen bij het opruimen van afvalstoffen.

 

Oogvitamines zijn voedingsstoffen die meehelpen om je ogen zo lang mogelijk gezond te houden.

 

Welke vitamines zijn goed voor je ogen?

Anti-oxidanten zijn bepaalde voedingsstoffen die je lichaam heel ingenieus omzet in vitamines. Ze vangen slechte stofjes (vrije radicalen) op en helpen zo bij het gezond houden van de weefsels in het oog. Omega-3 is niet alleen goed voor je cholesterol, maar ook voor de ontwikkeling van ogen op jonge leeftijd. Het vertraagt ook de veroudering van het oog zoals bijvoorbeeld bij macula degeneratie.

 

Kom ik van mijn bril af als ik oogvitamines neem?

Een brillenglas zorgt dat het licht wat het oog binnenkomt precies op de juiste plaats op het netvlies valt. Dit geeft scherp zicht en staat los van de gezondheid. Je komt dus niet van je bril af.

 

Welke oogvitamines helpen bij droge ogen?

Droge, branderige, jeukende, rode of vermoeide ogen remmen je in je dagelijkse bezigheden. Omega-3 heeft ook hierop een positief effect. Deze stof zit bijvoorbeeld in vette vis (zoals makreel), walnoten en lijnzaadolie. Het helpt om je traanfilm op peil te houden qua samenstelling en het oog te beschermen.

 

In het oog springend vitamine-bommetje: oranje paprika

Deze zit bomvol goede oogvitamines zoals zeaxanthine, luteïne en vitamine C. De kleur komt door het natuurlijke stofje betacaroteen.  

Oranje paprika's zijn goed voor je ogen.Vitamines hebben we nodig om gezond te blijven. Ze zijn belangrijk bij het bieden van weerstand tegen infecties en het opruimen van afvalstoffen.

Dit geldt ook voor je ogen.

Dus sta je bij het groentevak, gooi die oranje paprika dan in je mandje!