Archive for ondernemen

De brillen zijn nog nooit zo schoon geweest – een feest om juist nú een nieuwe bril te kopen.



Ik staar naar het groene water. Kleine belletjes drijven naar de zijkant. Op de bodem ligt een smoezelig stickertje.

Of ik naar de sloot tegenover mijn huis kijk? 
Nee, ik ben op mijn werk.

Het is schoon water met een beetje afwasmiddel. Groen, zonder citroen. Routinematig sop ik de brillen, droog ze zorgvuldig en schuif het label er weer aan.

Dat label eraf halen vergeet ik de eerste keer. Stom.
Bij elke sopbeurt word ik er aan herinnerd.


De brillen bij de opticien zijn nog nooit zo schoon geweest. Dat alleen al is een feest om juist nú een nieuwe bril te kopen.


Er zijn winkels waar een maximum van 5 zit op het aantal te passen brillen. Omdat het zo’n klus is om alle gepaste brillen weer schoon te maken.

Wat mij betreft doe maar lekker, al pas je 100 brillen.

Hoe fijn is het voor de volgende klant om 98 schone brillen te passen? Alleen is het handig als ik wel dat label eraf haal.


Bij een goed montuuradvies hoef je niet veel brillen te passen om te ontdekken wat bij jou past.


Vaak zit jóuw mooiste bril al bij de eerste 5. Of als je het vertrouwen overgeeft aan je toegewijde opticien dan is het misschien wel de eerste die zij (of hij ;)) pakt. Dat je er daarna nog 10 past om het zeker te weten is misschien overbodig, maar het mág wel.


Geen passende veiligheidsbrillen, maar in alle veiligheid brillen passen.


Opticiens hebben massaal een veilige omgeving gecreëerd. Van no-touch-desinfectie tot futuristische faceshields. Van eenrichtingsverkeer tot personal shopping buiten openingstijden.

Wat ik voorheen doodnormaal vond blijkt nu ineens van niet: zomaar aan je oor zitten om de passing van de bril te checken of op 30 cm naar de stand van het neuspadje op je neus kijken.

Contactberoep of niet, zelfs voor het ministerie is het niet duidelijk. Het beroep opticien is bijzonder, dat is me opnieuw helder.


Superfijn als een opticien het glashelder maakt.


Een bezoek aan je lokale optiek gaat hier en daar net een beetje anders dan dat je gewend bent. Dat is voor haar (of voor hem) ook even wennen en dat schept een band, een gespreksonderwerp is nog nooit zo simpel geweest. 


Wat zeker níet veranderd is (na weken van intelligente lockdown), is de passie voor brillen en goed zien.



Jóuw mooiste bril vinden is nog steeds datgene waar ik van opveer, energie van krijg en de dag zonnig maakt. Echt contact maken blijft het leukst, zelfs met een perspex scherm ertussen.

Ik wil ontdekken wie jij bent en wat het beste bij jou past.


In de meetruimte, op 1,50 meter en alweer met zo’n scherm ertussen, onderzoek ik welke sterkte voor jou het fijnste kijkt. Aanvullende testen voor de samenwerking van je ogen geven me inzicht in welk glastype jou het beste kijkcomfort geeft. 


De opticiens van Nederland zijn er klaar voor.


Nieuwe monturencollecties liggen glimmend in de schappen. Terwijl jij en je liefsten druk waren met thuiswerken, juf of meester zijn en zwaaiend naar oma voor het raam, kwamen bij mij de mooiste brillen binnen.

Nu de zon het verlangen naar het terras aanwakkert en je weer zin krijgt om onder de mensen te zijn, is dít het moment voor de aanschaf van die mooie nieuwe (zonne)bril. 


Wanneer zie ik je weer?

Zonnebril van Anne et Valentin.
Anne et Valentin Skyfall 9D23

Op zoek naar brillentrends en noviteiten – Opti in München

“Een brillenbeurs in München?”
– Ja, inderdaad.
“Zijn daar dan alléén brillen?”
– Voornamelijk wel. 5 grote hallen.
“Oh. Nou jij bent ook vaak op vakantie voor je werk”

Vakantie?! Dat is de interpretatie van een 9-jarige. 🙂

 

Kriebels
Ik word wakker met een kriebel in mijn buik. Zo’n lekker gevoel waardoor ik net iets sneller uit bed ben dan anders. Aankleden is ook zo gebeurd, want met alleen handbagage is alles vooraf uitgedacht.

In Die Messe scant de mevrouw bij de deur mijn ticket.
Vlinders in mijn buik. Het feestje kan beginnen.

Georganiseerd lopen we pad voor pad, hal voor hal. Mijn vader en ik. Want ik heb het niet van een vreemde, die brillengekte.

Geen afspraken vandaag. Bewust niet.

 

Ik wil stil staan, dralen en versnellen.
Zonder klok.
Kijken met mijn ogen.
Voelen in mijn handen.
Passen op mijn neus.

 
Trends
Zware grote brillen zie je steeds minder.
Dat is goed. Ik ben toe aan iets anders.

Dunne materialen is het credo.
Stijlvol en zacht.
Mix van metaal en kunststof op het front.
Vrolijk en pittig. Ronde vormen.
 
 

Trends: brillen die boze blikken laten verdwijnen.

 
 Nieuwkomer
Eén bril valt me extreem op tussen de honderden. Een creatie van Gamine uit New York. De bril heeft edelstenen midden voor. Het doet een beetje Indiaas aan. In gesprek kom ik erachter dat de 3 designers nog maar een paar jaar actief. Al hun brillen zijn rond en soms vierkant tegelijk. Een merk om in de gaten te houden. (Research achteraf: ook Lady Gaga heeft Gamine ontdekt)
 

Ontwikkelingen
Ze zijn er, maar je moet aandachtig om je heen kijken. Zoals bij Essilor: een meetunit (phoropter) met deze keer geen tientallen glaasjes erin die verdraaien, maar gevuld met vloeistof. Iedereen die natuurkunde heeft gehad weet dat dit kan, maar dat het al bedacht is en in een meetinstrument toegepast wordt had ik niet kunnen bedenken. Mooie ontwikkeling.
 

Kortom: het was weer de moeite waard en ik kijk uit naar de nieuwe collecties van 2018 en alle innovaties die op stapel staan.

De 6 dooddoeners van vertegenwoordigers bij het inkopen van nieuwe brillen

Diana Zuidweg  BRILLENMEISJENieuwe brillen inkopen vind ik nog steeds het allerleukst. Dat wist je natuurlijk allang. Maar kiezen uit een veelvoud van honderden monturen voelt voor mij nog steeds als een klein meisje in een snoepjeswinkel.

Nu heb ik de nodige zelfreflectie gedaan en de volgende conclusie getrokken: vertegenwoordigers ervaren het bij mij mogelijk níet als ‘allerleukst’.
Zeker niet na dit blog.

Ik heb vaak wat te miepen of stel vragen waar niet direct een antwoord op is.

Daarnaast, ik heb op dat moment mijn natuurlijke bozige blik niet echt mee.

Dat wil je nu ontkennen (lief van je), maar die lachende Diana’s op het web zijn natuurlijk wel gecensureerd. Door de speciaal daarvoor opgerichte afdeling web-management.

Mijn ‘natural face’ verandert ook nog eens (ten nadelen) bij de volgende dooddoeners:

  1. Dit is ons best verkochte model.
  2. Men reageert erg enthousiast op de nieuwe collectie.
  3. Deze twee kleuren worden het meest opgenomen.
  4. Dit model is erg commercieel.
  5. De neusmaat van dit frame valt goed.
  6. Dit is de trend van deze zomer.

Lieve vertegenwoordigers van de allermooiste brillen, dit helpt de opticien niet!

Ik word er zelfs een beetje opstandig van.

  • Het best verkochte model is leuk voor de cijfers, maar zegt niets over mijn winkel.
  • Het maakt mij niet uit wat ‘men’ ervan vindt, ík moet het mooi vinden.
  • Wat het meest opgenomen wordt zoek ik misschien wel helemaal niet.
  • Commerciële brillen zijn al mijn brillen die verkocht worden.
  • De neusmaat moet altíjd goed vallen, niet alleen bij die ene bril.
  • Ohja, en de trends van deze zomer zijn absoluut leuk voor op het rek, maar vaak niet het best verkocht, de beste kleur en dus niet commercieel.

Zo! Ik denk dat het komende weken heel rustig wordt met inkoopafspraken en anders wordt het vast heel stil aan tafel.

Is het heel onaardig als ik in de toekomst bij een dergelijke opmerking van een vertegenwoordiger verwijs naar dit blog … 😉