Archive for inkoop

Is een opticien die Ray Ban verkoopt een meeloper of slimmerik?

Een van de mooie dingen als zelfstandige opticien is het zelf mogen kiezen van je brillencollecties. Dat gebeurt dan ook in mijn geval met het grootste plezier, een visie en duidelijk plan. Ik koop gedeeltelijk in met een buikgevoel. Nee, geen naar onderbuikgevoel! Maar een fijn gevoel die een tinteling geeft in al mijn ledematen. Maar ik baseer het proces ook op feiten en cijfers. Dat is een mooie mix.

Nu viel me laatst een discussie op binnen de optiekwereld met de strekking:

“Stop met het verkopen van Ray Ban als zelfstandige opticien.”

Nu heb ik daar natuurlijk wel een mening over. Dat komt zo.

Waar het op neer komt is de keuze:
Moet ik me als bedrijf onderscheiden door dit (meest gewilde) merk van dit moment juist níet te verkopen of moet ik juist inspelen op de trends (lees:vraag) en het wél verkopen?

Even een zijsprongetje.

Laatst liep ik een kleding winkel binnen op zoek naar een hippe jeans. Zegt de verkoopster: “Wij hebben de keuze gemaakt geen jeans op te nemen in onze collectie, want iedereen loopt er namelijk in.”

Ik geef ze geen ongelijk, maar ik wil toch ook die hippe jeans in mijn collectie. Dus ik zoek verder en koop dus niet bij hun.

Vervolgens was ik toe aan een tablet. Zo’n beetje de hele wereld heeft hem al, behalve ik. Als Apple fan toog ik naar de winkel met de vraag naar de geliefde iPad. Wat hoor ik: “Die hebben wij niet in onze collectie vanwege het typische besturingssysteem. Wij hebben wel … ” Maar de woorden gingen aan mij voorbij.

Ik wist wat ik wilde en zou niet bij hen slagen.

Kleding, media, brillen. Whatever. Collectie keuze bepaalt de winkelier op basis van … ja, van wat eigenlijk?

Ik maak ook mijn eigen keuzes. Bijvoorbeeld voor dat kleine Franse merk waar maar 5 opticiens in Nederland brillen van hebben opgenomen. Niet iets waar iedereen meeloopt. Best uitgesproken. En uniek.

Grote bekende merken vind ik evenzo boeiend. De snelheid van modetrends geeft eenzelfde tempo aan het verloop van deze collecties. Dynamiek.

In mijn persoonlijke inkoopplan maak ik een combinatie van snelle mode uit grote oplages en unieke items per enkele stuks gemaakt.

Met de keuzes die ik maak, ben ik dan een goede of slechte opticien?

Nou, ik verkoop in ieder geval ook Ray Ban, so judge me!

Zelfstandig maakt het verschil

IMG_1289

Een korte discussie over hoe laat de wekker moet. Nota bene voor de zondagmorgen.Een dag waarop ik eens in de week uit mezelf wakker wil worden. Maar nu niet. Geen tijd. Het is de zondag van de Opti, de jaarlijkse optiekbeurs in München. 1 dag om alles gezien te hebben en niks te willen missen. Dus niet miepen en die wekker zetten!

Of ik alle brillen zelf kies? Ja, eigenlijk wel.
Natuurlijk, als er collega’s bij zijn doen we het met elkaar. Of als ik er niet ben, doen zij het. Maar elke bril wordt gekozen door degene die het dichtst bij de klanten staat.

Ik wordt er persoonlijk heel blij van, maar ik zie het ook als een groot voorrecht als zelfstandige opticien. Er is geen team die vanuit een kantoorpand, zonder enig persoonlijk contact met mijn klanten, voorschrijft welke brillen in mijn winkel komen.

Een gezicht bij een bril

Iedere bril die door mijn handen gaat kies ik bewust voor een bepaalde doelgroep. En in die groep heb ik altijd wel een specifieke klant voor ogen, een gezicht zelfs. Ik denk dan zoiets als “Zou mevrouw Janssen van 63 dit kiezen?”. Of “Heeft Els Ommoord van 37 het lef om dit te dragen of zou ze liever die andere kleur kiezen?”.

Oog voor onderscheidend

Uit de meeste collecties kies ik elke bril maar één keer. Een zelfstandige opticien kiest niet voor massa inkoop. Daardoor kan ik me ook richten op onderscheidende merken. Exclusieve oogmode. Bekende merken, maar ook minder bekende. Ik kies graag brillen die opmerkelijk zijn, bijzonder, anders dan anders. Net zoals mijn klanten dus zijn!

Door kleinere collecties in te kopen, heb ik een grotere variatie in mijn winkel. Dat moet ook het verschil maken voor de winkels die elke bril zelf kunnen kiezen. Variatie, geen keuzes van de massa.

Klanten met lef

Doordat ik geen grote aantallen kies, kan ik sneller schakelen als er nieuwe dingen op mijn pad komen. Nieuwe trends opduiken. Zo ook op deze beurs in München. Pad na pad loop ik af. Ik ben allang vergeten dat het mijn vrije zondag is. Soms houd ik mijn pas even in. Getriggerd door iets moois, iets nieuws, iets anders, maar wel iets waar je lef voor nodig hebt. Dat heb ik wel en mijn klanten gelukkig ook!

PS Over 2 weken dus nieuwe collecties in de winkel! 😉

Via Lady Gaga, Franse passie en Hollandse kriebels naar de nieuwste brillen.

“Maar jij hebt daar gevoel voor.” Ohw, denk je dat? Zo zie ik het  zelf niet. Tenminste, zo heb ik het nooit bekeken. Het is mijn werk toch?

Brillenbeurs
Het gesprek met een collega gaat over het vinden van nieuwe brilmerken op de beurs in Parijs, de Silmo. Leveranciers van bekende en onbekende merken showen er hun nieuwste collecties. Sommigen houden hun stand angstvallig afgesloten. Slechts een enkel montuur laten ze zien in een verlichte kunststof kubus. Grote wanden omringen hun geheimen. Ze zijn bang dat hun ideeën gestolen worden of kopieën opduiken vanuit Azië. Read more