Archive for inkoop

Zelfstandig maakt het verschil

IMG_1289

Een korte discussie over hoe laat de wekker moet. Nota bene voor de zondagmorgen.Een dag waarop ik eens in de week uit mezelf wakker wil worden. Maar nu niet. Geen tijd. Het is de zondag van de Opti, de jaarlijkse optiekbeurs in München. 1 dag om alles gezien te hebben en niks te willen missen. Dus niet miepen en die wekker zetten!

Of ik alle brillen zelf kies? Ja, eigenlijk wel.
Natuurlijk, als er collega’s bij zijn doen we het met elkaar. Of als ik er niet ben, doen zij het. Maar elke bril wordt gekozen door degene die het dichtst bij de klanten staat.

Ik wordt er persoonlijk heel blij van, maar ik zie het ook als een groot voorrecht als zelfstandige opticien. Er is geen team die vanuit een kantoorpand, zonder enig persoonlijk contact met mijn klanten, voorschrijft welke brillen in mijn winkel komen.

Een gezicht bij een bril

Iedere bril die door mijn handen gaat kies ik bewust voor een bepaalde doelgroep. En in die groep heb ik altijd wel een specifieke klant voor ogen, een gezicht zelfs. Ik denk dan zoiets als “Zou mevrouw Janssen van 63 dit kiezen?”. Of “Heeft Els Ommoord van 37 het lef om dit te dragen of zou ze liever die andere kleur kiezen?”.

Oog voor onderscheidend

Uit de meeste collecties kies ik elke bril maar één keer. Een zelfstandige opticien kiest niet voor massa inkoop. Daardoor kan ik me ook richten op onderscheidende merken. Exclusieve oogmode. Bekende merken, maar ook minder bekende. Ik kies graag brillen die opmerkelijk zijn, bijzonder, anders dan anders. Net zoals mijn klanten dus zijn!

Door kleinere collecties in te kopen, heb ik een grotere variatie in mijn winkel. Dat moet ook het verschil maken voor de winkels die elke bril zelf kunnen kiezen. Variatie, geen keuzes van de massa.

Klanten met lef

Doordat ik geen grote aantallen kies, kan ik sneller schakelen als er nieuwe dingen op mijn pad komen. Nieuwe trends opduiken. Zo ook op deze beurs in München. Pad na pad loop ik af. Ik ben allang vergeten dat het mijn vrije zondag is. Soms houd ik mijn pas even in. Getriggerd door iets moois, iets nieuws, iets anders, maar wel iets waar je lef voor nodig hebt. Dat heb ik wel en mijn klanten gelukkig ook!

PS Over 2 weken dus nieuwe collecties in de winkel! 😉

Via Lady Gaga, Franse passie en Hollandse kriebels naar de nieuwste brillen.

“Maar jij hebt daar gevoel voor.” Ohw, denk je dat? Zo zie ik het  zelf niet. Tenminste, zo heb ik het nooit bekeken. Het is mijn werk toch?

Brillenbeurs
Het gesprek met een collega gaat over het vinden van nieuwe brilmerken op de beurs in Parijs, de Silmo. Leveranciers van bekende en onbekende merken showen er hun nieuwste collecties. Sommigen houden hun stand angstvallig afgesloten. Slechts een enkel montuur laten ze zien in een verlichte kunststof kubus. Grote wanden omringen hun geheimen. Ze zijn bang dat hun ideeën gestolen worden of kopieën opduiken vanuit Azië. Read more

IK BEN VERLIEFD

Hij loopt wat rond en kijkt naar de collecties die ik heb hangen. Als ik op hem afloop onderdruk ik een binnenpretje die neigt tot zichtbaar buitenpret. Plezier heb ik om zijn  passende beroeps-outfit: gladgeschoren gezicht, keurig overhemd, donker streepjes pak en bruin leren veterschoenen. Mocht ik nog twijfelen, de handdruk bevestigd mijn conclusie, vertegenwoordiger van monturenmerk X staat voor me.

Wij van merk X willen alleen in winkels liggen zoals die van u!

Nou dat is mooi, dat merk X mijn winkel goed genoeg acht voor zijn collectie.  Maar je hebt toch echt 2 zielen nodig voor een goede relatie en mijn antwoord is nee. Jullie brillen doen me niet zoveel, ik word er niet warm en zelfs niet koud van. Read more