Dan staat er ineens een camera in je nek te hijgen. Zenuwachtig? Ja, natuurlijk wel. Maar dat was ná de opnames nog erger eigenlijk. Zou het duidelijk overkomen op TV? Er komt zoveel kijken bij de aanschaf van een bril. En online is dat ‘een gokje’ volgens de eindconclusie van EditieNL.
Een gokje als het gaat om je ogen?
Mij werd gevraagd de brillen technisch en optisch te controleren. Ze zaten keurig binnen de marges. Eén bril was echter de beste. Dat was te zien aan de manier hoe de glazen geslepen waren in het montuur, de pasvorm op het gezicht en de kwaliteit van het materiaal enkele jaren na aankoop. Dat was de bril gemaakt door een opticien.
Wat maakt het verschil tussen een bril online gekocht of bij de opticien?
Persoonlijk kijkgedrag.
Tijdens de oogmeting, een voorgesprek of het brillenpassen, vangt de opticien allerlei signalen op van jou. Over wie je bent en wat je doet, maar ook over je specifieke kijkgewoontes. Bijvoorbeeld je beweegt meer met je ogen dan met je hoofd. Je gebruikt dus alle hoeken van een brillenglas. Of je schuift je leeswerk naar links. Waarbij de afstand tussen je ogen dus asymmetrisch is. Dit zijn kleine dingen, maar van heel groot belang voor een persoonlijk briladvies met het meest optimale zicht.
Pasvorm. Een brilmaat zegt niet zoveel als een schoenmaat.
Ik moet de eerste opticien nog tegenkomen die vraagt: Nieuwe bril mevrouw? Prima, welke maat zal ik erbij pakken voor u?
De maat die in een bril staat zegt weinig over het uiteindelijke draagcomfort. Het zijn slechts maten die horen bij díe bril. Van dat materiaal en die glasvorm. Er wordt geen rekening gehouden met de plaats van de neuspads, de breedte van de hoekstukken, de ronding van de veren. Bij een volgende bril met diezelfde maat kan het resultaat compleet anders zijn.
Een opticien let daarop tijdens het briladvies. En op nog veel meer. Ik heb er eerder over geschreven. Klik hier voor het artikel.
Kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Het materiaal van het montuur en de glazen zorgt voor draagcomfort en duurzaamheid. Er zijn veel kwaliteitsverschillen. En dus ook prijsverschillen. Het montuur mag niet zomaar vervormen of verkleuren bij normaal gebruik. En als het gaat om de glazen zijn er ook veel varianten. Lees daarover meer in dit artikel.
In een 3 minuten special van EditieNL komt natuurlijk niet alles aan bod wat ik zou willen zeggen.
In de winkel heb ik gelukkig alle tijd om uit te leggen waar de verschillen inzitten. Daar is een opticien ook voor. Niet voor ‘een gokje’. Maar voor oogzorg en deskundig briladvies.
Al heb je er twee, het zijn toch je ogen!