KORTING

Alweer leuke mensen aan tafel, de keuze voor een nieuw montuur voor hem is zojuist gemaakt. Stoer en stijlvol, het maakt hem een stuk jonger. Of beter gezegd, de bril doet recht aan zijn vlotte en jonge verschijning. Hij lijkt gelukkig met zijn keuze, toch volgt dan die ene vraag:

Zo! En hoeveel korting krijg ik nu?

Nee, ik ben niet zomaar overdonderd, maar verwachten deed ik deze vraag niet. Ik kijk hem recht in de ogen en stel hem een wedervraag:

Maar heb ik u niet goed geholpen dan?

Geschrokken kijkt hij me aan, nog niet direct de link leggend tussen de 2 vragen. Ja, hij is juist wel fijn geholpen en er volgen wat steekwoorden waar ik blij van word. Het is een open doel en ik schiet ‘m erin:

Als u goed gegeten heeft in een restaurant, waarbij het wijnarrangement, het menu en de bediening perfect op elkaar aansluit, heeft u dan niet de neiging om een fooi te geven bij het afrekenen in plaats van om korting te vragen?

Hij schiet in de lach en hoe grappig is het dan als zijn vrouw zegt ‘ja, lieverd, daar heb je niet snel van terug’. Dat is niet mijn opzet, zijn mond te snoeren, maar ik wil wel heel duidelijk maken hoe het bij ons gaat. Of, beter gezegd, hoe het niet gaat.

Natuurlijk, vragen om korting staat vrij. Echter, op het moment dat ik het idee heb dat er een keuze gemaakt is voor een kostbaar product wat toch serieus boven het budget gaat, dan moeten we de keuze daarop aanpassen. Het is simpel, als ik een Mercedes wil rijden, maar ik heb het budget voor een Fiat, dan moet ik ook mijn wensen bijstellen. Of een radeloze Mercedes dealer vinden.

Een tijdje geleden las ik (volgens mij in mijn Twitter TL) een mooie uitspraak:

Wij doen geen concessies aan de service, dus ook niet aan de prijs.

Nu is ‘service’ heel breed en bijna ongrijpbaar. Moeilijk te benoemen, slecht te meten en wie bepaald eigenlijk wat service werkelijk is. Op het moment dat ik dit voor mezelf 100% op een rijtje heb laat ik het jullie weten. Maar deze uitspraak heeft wel een plekje gekregen op het whiteboard, gewoon om door te laten zingen in mijn hoofd.

De bewuste bril is besteld. Fooi heb ik niet gekregen. Wel zijn mijn klanten als ambassadeurs de winkel uitgegaan. Zonder korting.

 

LEEStip: Maak een fan van uw klant – K. Blanchard & S. Bowles

6 comments

  1. Vince schreef:

    Had net een soortgelijke situatie. Tijdens het gesprek was ik heel even afgeleid omdat ik aan het verhaaltje ‘Korting’ moest denken…..

    • brillenmeisje schreef:

      Mij of mijn blog niet de schuld geven dat ik je afleid hè. 🙂

  2. Saar schreef:

    Volgens mij vraagt een consument niet om korting omdat hij/zij vind dat ie niet goed geholpen is of dat het schort aan service of kwaliteit. De reden mijnsinziens is dat de consument vraagt om korting omdat hij/zij er zeker van wil zijn dat ie niet teveel betaald

    • brillenmeisje schreef:

      Dank voor je aanvullende reactie, Saar!
      Het is inderdaad triest dat de consument geleid dan wel misleid wordt door het idee ‘genomen’ te worden en een te hoge prijs betaalt. Het is goed om als ondernemer/verkoper hierover na te denken hoe dit vertrouwen weer te winnen.

      Heldere groet,
      Diana

  3. Chris schreef:

    Al enige tijd volg ik je leuke opmerkelijke tweets, waarbij passie en ambitie goed naar voren komt.
    Ook je blogs zijn leuk en herkenbaar.

    Gr. Chris

    • brillenmeisje schreef:

      Bedankt voor je leuke reactie, Chris!
      Passie en ambitie zijn 2 woorden die ook bij jou vooraan in je woordenboek voorkomen. 🙂
      Heldere groet,
      Diana