Is een opticien die Ray Ban verkoopt een meeloper of slimmerik?

Een van de mooie dingen als zelfstandige opticien is het zelf mogen kiezen van je brillencollecties. Dat gebeurt dan ook in mijn geval met het grootste plezier, een visie en duidelijk plan. Ik koop gedeeltelijk in met een buikgevoel. Nee, geen naar onderbuikgevoel! Maar een fijn gevoel die een tinteling geeft in al mijn ledematen. Maar ik baseer het proces ook op feiten en cijfers. Dat is een mooie mix.

Nu viel me laatst een discussie op binnen de optiekwereld met de strekking:

“Stop met het verkopen van Ray Ban als zelfstandige opticien.”

Nu heb ik daar natuurlijk wel een mening over. Dat komt zo.

Waar het op neer komt is de keuze:
Moet ik me als bedrijf onderscheiden door dit (meest gewilde) merk van dit moment juist níet te verkopen of moet ik juist inspelen op de trends (lees:vraag) en het wél verkopen?

Even een zijsprongetje.

Laatst liep ik een kleding winkel binnen op zoek naar een hippe jeans. Zegt de verkoopster: “Wij hebben de keuze gemaakt geen jeans op te nemen in onze collectie, want iedereen loopt er namelijk in.”

Ik geef ze geen ongelijk, maar ik wil toch ook die hippe jeans in mijn collectie. Dus ik zoek verder en koop dus niet bij hun.

Vervolgens was ik toe aan een tablet. Zo’n beetje de hele wereld heeft hem al, behalve ik. Als Apple fan toog ik naar de winkel met de vraag naar de geliefde iPad. Wat hoor ik: “Die hebben wij niet in onze collectie vanwege het typische besturingssysteem. Wij hebben wel … ” Maar de woorden gingen aan mij voorbij.

Ik wist wat ik wilde en zou niet bij hen slagen.

Kleding, media, brillen. Whatever. Collectie keuze bepaalt de winkelier op basis van … ja, van wat eigenlijk?

Ik maak ook mijn eigen keuzes. Bijvoorbeeld voor dat kleine Franse merk waar maar 5 opticiens in Nederland brillen van hebben opgenomen. Niet iets waar iedereen meeloopt. Best uitgesproken. En uniek.

Grote bekende merken vind ik evenzo boeiend. De snelheid van modetrends geeft eenzelfde tempo aan het verloop van deze collecties. Dynamiek.

In mijn persoonlijke inkoopplan maak ik een combinatie van snelle mode uit grote oplages en unieke items per enkele stuks gemaakt.

Met de keuzes die ik maak, ben ik dan een goede of slechte opticien?

Nou, ik verkoop in ieder geval ook Ray Ban, so judge me!

Comments are closed.