BRIL KAPOT? Stop met knuffelen!

Een onhandig gecoördineerde knuffel van het kleinkind.

Meestal gebeurt zoiets op zaterdagmiddag. Het kleinkind geeft een flinke dreun tegen oma’s bril. Niet expres natuurlijk. Maar door zijn enthousiasme is de knuffel rustig uitbundig te noemen.

Resultaat is dat oma om kwart over 3 bij me in de winkel staat met een kapotte bril. Net nu het weekend is.

Alle montuurleveranciers zijn gesloten. Op zaterdag verstuurde pakketjes worden pas op Dinsdag behandeld. Dat betekent een paar dagen zonder bril. Toch?

Kan een bril altijd gemaakt worden?
In veel gevallen wel. Al is het vaak maar een tijdelijke oplossing.

Hoe lang ben ik mijn bril kwijt?
Ga ervan uit dat je de bril in ieder geval moet achterlaten bij de opticien voor reparatie. Dus je vertrekt weer zonder bril. Hoe lang is afhankelijk van de soort reparatie en wie deze gaat uitvoeren. De opticien zelf, een fabrikant of een speciaal reparatiebedrijf. Houd in ieder geval rekening met enkele uren of een dag. Maar soms zelfs een paar dagen.

Wie repareert mijn bril?
Heel veel opticiens verstaan de kunst van lassen (met aceton), solderen, uitboren, etc. Dus veel kan hij of zij zelf. Er zijn echter gevallen dat een reparatie door een extern bedrijf een betere optie is. Reden kan zijn dat het een mooiere oplossing biedt of misschien steviger.

Hoeveel kost de reparatie?
Goede vraag! Moeilijk antwoord. Dat hangt namelijk af van wat er kapot is, hoe oud de bril is en wie de reparatie gaat uitvoeren. Het 1e spreekt voor zich. Het 2e, hoe oud de bril is, heeft te maken met wel of geen garantiegeval. Dit is weer afhankelijk van de montuurleverancier, wat er gebeurd is en wat het defect is. In ieder geval zal de opticien altijd vooraf de eventuele kosten bespreken. Zo kun je ook vooraf bepalen of het de moeite waard is om de bril te repareren. Wordt de reparatie extern uitgevoerd dan kunnen de kosten wat hoger uitvallen.

Wie zorgt voor een tussentijdse oplossing?
De brildrager. Jijzelf dus. Bewaar daarom je oude bril altijd voor dit soort (nood)situaties. Of bedenk wat te doen als dit je eerste bril is en hij zou stuk gaan. Een betrokken opticien zal zeker ook de opties bekijken of hij een tijdelijke oplossing kan bieden. Helaas is die er niet altijd. De bril is tenslotte uniek en speciaal gemaakt voor jóuw ogen. 

Stop met knuffelen!
Een bril is een gebruiksvoorwerp. Dan kan er wel eens een ongelukje mee gebeuren. Wil je dat echt voorkomen? Stop per direct met knuffelen, begroeten, stoeien en bewegen in de breedste zin van het woord. 😉

Comments are closed.