Archive for ondernemen

Op zoek naar brillentrends en noviteiten – Opti in München

“Een brillenbeurs in München?”
– Ja, inderdaad.
“Zijn daar dan alléén brillen?”
– Voornamelijk wel. 5 grote hallen.
“Oh. Nou jij bent ook vaak op vakantie voor je werk”

Vakantie?! Dat is de interpretatie van een 9-jarige. 🙂

 

Kriebels
Ik word wakker met een kriebel in mijn buik. Zo’n lekker gevoel waardoor ik net iets sneller uit bed ben dan anders. Aankleden is ook zo gebeurd, want met alleen handbagage is alles vooraf uitgedacht.

In Die Messe scant de mevrouw bij de deur mijn ticket.
Vlinders in mijn buik. Het feestje kan beginnen.

Georganiseerd lopen we pad voor pad, hal voor hal. Mijn vader en ik. Want ik heb het niet van een vreemde, die brillengekte.

Geen afspraken vandaag. Bewust niet.

 

Ik wil stil staan, dralen en versnellen.
Zonder klok.
Kijken met mijn ogen.
Voelen in mijn handen.
Passen op mijn neus.

 
Trends
Zware grote brillen zie je steeds minder.
Dat is goed. Ik ben toe aan iets anders.

Dunne materialen is het credo.
Stijlvol en zacht.
Mix van metaal en kunststof op het front.
Vrolijk en pittig. Ronde vormen.
 
 

Trends: brillen die boze blikken laten verdwijnen.

 
 Nieuwkomer
Eén bril valt me extreem op tussen de honderden. Een creatie van Gamine uit New York. De bril heeft edelstenen midden voor. Het doet een beetje Indiaas aan. In gesprek kom ik erachter dat de 3 designers nog maar een paar jaar actief. Al hun brillen zijn rond en soms vierkant tegelijk. Een merk om in de gaten te houden. (Research achteraf: ook Lady Gaga heeft Gamine ontdekt)
 

Ontwikkelingen
Ze zijn er, maar je moet aandachtig om je heen kijken. Zoals bij Essilor: een meetunit (phoropter) met deze keer geen tientallen glaasjes erin die verdraaien, maar gevuld met vloeistof. Iedereen die natuurkunde heeft gehad weet dat dit kan, maar dat het al bedacht is en in een meetinstrument toegepast wordt had ik niet kunnen bedenken. Mooie ontwikkeling.
 

Kortom: het was weer de moeite waard en ik kijk uit naar de nieuwe collecties van 2018 en alle innovaties die op stapel staan.

De 6 dooddoeners van vertegenwoordigers bij het inkopen van nieuwe brillen

Diana Zuidweg  BRILLENMEISJENieuwe brillen inkopen vind ik nog steeds het allerleukst. Dat wist je natuurlijk allang. Maar kiezen uit een veelvoud van honderden monturen voelt voor mij nog steeds als een klein meisje in een snoepjeswinkel.

Nu heb ik de nodige zelfreflectie gedaan en de volgende conclusie getrokken: vertegenwoordigers ervaren het bij mij mogelijk níet als ‘allerleukst’.
Zeker niet na dit blog.

Ik heb vaak wat te miepen of stel vragen waar niet direct een antwoord op is.

Daarnaast, ik heb op dat moment mijn natuurlijke bozige blik niet echt mee.

Dat wil je nu ontkennen (lief van je), maar die lachende Diana’s op het web zijn natuurlijk wel gecensureerd. Door de speciaal daarvoor opgerichte afdeling web-management.

Mijn ‘natural face’ verandert ook nog eens (ten nadelen) bij de volgende dooddoeners:

  1. Dit is ons best verkochte model.
  2. Men reageert erg enthousiast op de nieuwe collectie.
  3. Deze twee kleuren worden het meest opgenomen.
  4. Dit model is erg commercieel.
  5. De neusmaat van dit frame valt goed.
  6. Dit is de trend van deze zomer.

Lieve vertegenwoordigers van de allermooiste brillen, dit helpt de opticien niet!

Ik word er zelfs een beetje opstandig van.

  • Het best verkochte model is leuk voor de cijfers, maar zegt niets over mijn winkel.
  • Het maakt mij niet uit wat ‘men’ ervan vindt, ík moet het mooi vinden.
  • Wat het meest opgenomen wordt zoek ik misschien wel helemaal niet.
  • Commerciële brillen zijn al mijn brillen die verkocht worden.
  • De neusmaat moet altíjd goed vallen, niet alleen bij die ene bril.
  • Ohja, en de trends van deze zomer zijn absoluut leuk voor op het rek, maar vaak niet het best verkocht, de beste kleur en dus niet commercieel.

Zo! Ik denk dat het komende weken heel rustig wordt met inkoopafspraken en anders wordt het vast heel stil aan tafel.

Is het heel onaardig als ik in de toekomst bij een dergelijke opmerking van een vertegenwoordiger verwijs naar dit blog … 😉

“Verzoek nachtelijke openstelling opticien afgewezen. Voorstanders uiten ongenoegen.”

Inbraak brillenwinkel Struijk Optiek

Inbraak Struijk Optiek te Papendrecht

Op brute wijze wordt ik gewekt uit mijn remslaap, mijn telefoon ligt oorverdovend te trillen op het glazen nachtkastje. 

ANONIEM zegt het display

Nou hier is niets meer anoniem aan. Mijn wekker vertelt me dat het exact 04.00uur is en ik weet wat dat betekent: ze staan in mijn winkel en het is heel erg mis.

Daarna dringt pas de stem van de alarmcentrale door: ‘Mevrouw, de politie is al onderweg, maar alle alarmen in uw winkel …’ en ik ben mijn bed al uit.

Terwijl ik in allerijl kleren aanschiet ril ik van top tot teen. Boosheid en angst vechten om voorrang. ‘Wat hebben ze aangericht, wat is er weg, wat flikken ze me?’

Een seconde of 2 maak ik me druk om mijn haar.

Ja idioot, ik weet het. Met een kort kapsel gaan slapen met natte haren geeft de meest krankzinnige looks. Verder dan de gedachten alleen ben ik niet gekomen. Geen enkele rechercheur heeft me die nacht uitgelachen, misschien wel later aan de koffietafel met zijn maten.

Eenmaal op de zaak maakt emotie al snel plaats voor rationeel handelen. Heel even slik ik nog bij de aanblik van de vernielingen en de betrokkenheid van omwonenden die op hun balkons staan.

Als ik samen met de recherche de videobeelden bekijk foeter ik nog tegen het scherm ‘stelletje klootzakken’, maar het lucht niet op.

Dan volgen de practische zaken en zet ik de knop van EMOTIE op UIT. Vele telefoontjes, gesprekken en bezoeken van politie en werklui volgen om de schade in kaart te brengen, videobeelden veilig te stellen en alles weer op de rit te zetten.

‘En? Verzekerd?’

Logische vraag, want wat je ziet is materiële schade en ja ik ben verzekerd.

Maar wat geen enkele verzekering dekt is de emotionele schade. Die kan niet in kaart gebracht worden, niet geteld of gemeten.

Familie, vrienden en collega’s die zijn het die deze schade dekken. En die krop in mijn keel als ze oprecht vragen ‘Hé hoe is het nou?’ die slijt met de tijd. Net als ’s nachts weer normaal doorslapen, komt ook weer goed.

Uiteindelijk koop ik nu met groot plezier gewoon weer opnieuw de allermooiste brillen in.
En ja, ik hoef geen inbreker te zijn om te snappen dat die dan ook weer super gewild zijn.
Alleen kom dan wel tijdens openingstijden alsjeblieft!