Archive for inkoop

De 6 dooddoeners van vertegenwoordigers bij het inkopen van nieuwe brillen

Diana Zuidweg  BRILLENMEISJENieuwe brillen inkopen vind ik nog steeds het allerleukst. Dat wist je natuurlijk allang. Maar kiezen uit een veelvoud van honderden monturen voelt voor mij nog steeds als een klein meisje in een snoepjeswinkel.

Nu heb ik de nodige zelfreflectie gedaan en de volgende conclusie getrokken: vertegenwoordigers ervaren het bij mij mogelijk níet als ‘allerleukst’.
Zeker niet na dit blog.

Ik heb vaak wat te miepen of stel vragen waar niet direct een antwoord op is.

Daarnaast, ik heb op dat moment mijn natuurlijke bozige blik niet echt mee.

Dat wil je nu ontkennen (lief van je), maar die lachende Diana’s op het web zijn natuurlijk wel gecensureerd. Door de speciaal daarvoor opgerichte afdeling web-management.

Mijn ‘natural face’ verandert ook nog eens (ten nadelen) bij de volgende dooddoeners:

  1. Dit is ons best verkochte model.
  2. Men reageert erg enthousiast op de nieuwe collectie.
  3. Deze twee kleuren worden het meest opgenomen.
  4. Dit model is erg commercieel.
  5. De neusmaat van dit frame valt goed.
  6. Dit is de trend van deze zomer.

Lieve vertegenwoordigers van de allermooiste brillen, dit helpt de opticien niet!

Ik word er zelfs een beetje opstandig van.

  • Het best verkochte model is leuk voor de cijfers, maar zegt niets over mijn winkel.
  • Het maakt mij niet uit wat ‘men’ ervan vindt, ík moet het mooi vinden.
  • Wat het meest opgenomen wordt zoek ik misschien wel helemaal niet.
  • Commerciële brillen zijn al mijn brillen die verkocht worden.
  • De neusmaat moet altíjd goed vallen, niet alleen bij die ene bril.
  • Ohja, en de trends van deze zomer zijn absoluut leuk voor op het rek, maar vaak niet het best verkocht, de beste kleur en dus niet commercieel.

Zo! Ik denk dat het komende weken heel rustig wordt met inkoopafspraken en anders wordt het vast heel stil aan tafel.

Is het heel onaardig als ik in de toekomst bij een dergelijke opmerking van een vertegenwoordiger verwijs naar dit blog … 😉

Brillentrends gespot op de Silmo in Parijs

Auww! Als ik die morgen mijn hotelbed uitschuif voel ik een venijnige spierpijn in mijn schenen! Niet geoefend om zoveel en zolang te lopen op te makkelijke, platte schoenen. Tegen de tijd dat het ontbijt erop zit gaat het alweer beter. Klaar voor dag 2 op de brillenbeurs. Op zoek naar trends en brillen waar ik  fijne kriebels van in mijn buik krijg. En die waren er zeker!

Ja het is werk, maar wel heel leuk werk!
Vakbeurzen bezoeken in het buitenland.

Daarom was ik afgelopen week dus op de Silmo in Parijs. Eén van de belangrijkste brillenbeurzen in de optiek. Leveranciers werken 2x per jaar extra hard aan nieuwe collecties, om deze vervolgens te presenteren in Parijs en Milaan (Maart).

Bril van zilver

Mijn vader is meestal mijn beursmaatje. Als senior-opticien (lees: met pensioen) is hij mijn klankbord. Goed voorbereid heb ik op de eerste dag altijd wat afspraken staan met leveranciers. Bij het uitleveren van de nieuwe monturencollecties sta ik zo bovenaan het lijstje. Altijd een fijn!

De andere dag ben ik dan vrij om rond te lopen zonder op de klok te hoeven letten. En zo kom ik de mooiste pareltjes tegen.

IMG_3958
Zo zag ik een bril van puur zilver. Zie foto hierboven. Veel te zwaar als het gaat om draagcomfort. Maar mooi! Jemineetje!

Ook 3d geprinte brillen. Je kunt je niet voorstellen dat dit de toekomst moet gaan worden. Dit exemplaar op de foto links heeft een echte houtstructuur en het draagt super licht.

 

BRILLENTRENDS GESPOT

KLEUR
Nog steeds wordt er veel met kleur en prints gewerkt. Daar hou ik van. Je geeft extra impact aan je uitstraling. Je zou er natuurlijk wel meer dan 1 moeten hebben. En dat is heus niet zo gek gezegd. Moet je maar eens uitrekenen wat je uitgeeft aan kleding en schoenen. En dan ook die bikini, zomerslippers, winterjas en snowboots meerekenen. Waarom zou je dan niet 2 brillen bezitten?

MINIMALISTISCH
Uiteindelijk zag ik ook veel prachtige minimalistische monturen. Minder opvallend, maar zo high class. Mooi in zijn eenvoud. Ik geloof heel erg dat dit een veel geziene trend gaat worden. Ik ben er op voorbereid in ieder geval.

En ja, ik heb die kriebels in mijn buik weer gevoeld. Ik schreef al eens eerder hoe ik wel 100x verliefd kan worden. Zolang het om brillen gaat uiteraard. Natuurlijk heb ik ze ook deze keer weer gekocht, die BRILjantjes. Ik verklap nog niet welk merk. Half november verwacht ik ze binnen. Kom je kijken?

Is een opticien die Ray Ban verkoopt een meeloper of slimmerik?

Een van de mooie dingen als zelfstandige opticien is het zelf mogen kiezen van je brillencollecties. Dat gebeurt dan ook in mijn geval met het grootste plezier, een visie en duidelijk plan. Ik koop gedeeltelijk in met een buikgevoel. Nee, geen naar onderbuikgevoel! Maar een fijn gevoel die een tinteling geeft in al mijn ledematen. Maar ik baseer het proces ook op feiten en cijfers. Dat is een mooie mix.

Nu viel me laatst een discussie op binnen de optiekwereld met de strekking:

“Stop met het verkopen van Ray Ban als zelfstandige opticien.”

Nu heb ik daar natuurlijk wel een mening over. Dat komt zo.

Waar het op neer komt is de keuze:
Moet ik me als bedrijf onderscheiden door dit (meest gewilde) merk van dit moment juist níet te verkopen of moet ik juist inspelen op de trends (lees:vraag) en het wél verkopen?

Even een zijsprongetje.

Laatst liep ik een kleding winkel binnen op zoek naar een hippe jeans. Zegt de verkoopster: “Wij hebben de keuze gemaakt geen jeans op te nemen in onze collectie, want iedereen loopt er namelijk in.”

Ik geef ze geen ongelijk, maar ik wil toch ook die hippe jeans in mijn collectie. Dus ik zoek verder en koop dus niet bij hun.

Vervolgens was ik toe aan een tablet. Zo’n beetje de hele wereld heeft hem al, behalve ik. Als Apple fan toog ik naar de winkel met de vraag naar de geliefde iPad. Wat hoor ik: “Die hebben wij niet in onze collectie vanwege het typische besturingssysteem. Wij hebben wel … ” Maar de woorden gingen aan mij voorbij.

Ik wist wat ik wilde en zou niet bij hen slagen.

Kleding, media, brillen. Whatever. Collectie keuze bepaalt de winkelier op basis van … ja, van wat eigenlijk?

Ik maak ook mijn eigen keuzes. Bijvoorbeeld voor dat kleine Franse merk waar maar 5 opticiens in Nederland brillen van hebben opgenomen. Niet iets waar iedereen meeloopt. Best uitgesproken. En uniek.

Grote bekende merken vind ik evenzo boeiend. De snelheid van modetrends geeft eenzelfde tempo aan het verloop van deze collecties. Dynamiek.

In mijn persoonlijke inkoopplan maak ik een combinatie van snelle mode uit grote oplages en unieke items per enkele stuks gemaakt.

Met de keuzes die ik maak, ben ik dan een goede of slechte opticien?

Nou, ik verkoop in ieder geval ook Ray Ban, so judge me!