Archive for glasadvies

Heb jij al brillenglazen met MEGApixels?

Mijn iPhone heeft kuren. Vraag liever niet waarom, maar het is bloedirritant. Juist op de momenten dat ik die ene na de andere inspiratie foto wil maken.

Ik leef van foto’s. 

Als geheugensteuntje bijvoorbeeld.

  • Voor als ik vergeet waar ik mijn auto geparkeerd heb. 
  • Of een waanzinnige outfit in een etalage zie. 
  • Of blij word van het bloemperkje van de buren.

Mijn volgende telefoon moet opnieuw een geniale camera hebben. Veel pixels. Hoge kwaliteit. Want het is het meest gebruikte onderdeel van mijn mobiel (of is dat toch what’s app?).

Dit gezegd hebbende, verbaast het mij dat er NOG NOOIT iemand bij mij de winkel binnen is gekomen en zei: ik wil een bril met GENIALE GLAZEN. Dus brillenglazen met de meeste miljoenen pixels die er zijn. Wat mij een optimaal zuiver, helder, scherp beeld geeft.

Meestal worden eerst de ogen gemeten om te zien of de sterkte veranderd is. Daarna (of daarvoor) wordt er gekeken naar een mooi montuur die past bij de uitstraling.

Ohw, en dan worden nog ‘even’ de glazen gekozen.

NOTA BENE het belangrijkste waarom je een bril draagt krijgt vaak de minste aandacht.

Sterker nog, het liefst wordt daar niet zoveel geld aan uitgegeven.

Hoe tegenstrijdig is dat?!

Als het gaat om telefoons, televisies en camera’s wordt er veel geïnvesteerd in hoogwaardige kwaliteit. Alles wat we willen zien moet op zijn mooist worden vastgelegd of gezien worden.

Een bril hoort wat mij betreft in dat rijtje thuis.

De juiste brillenglazen bieden MEGApixels voor ogen.

Door nieuwe technieken, het digitaliseren van productieprocessen, worden er mooiere glazen gemaakt.

Die geven

  • minder beeldvervorming
  • minder schommeleffect
  • meer contrast
  • breder kijkvlak

Kortom, meer pixels in brillenland zou on top of the list moeten staan.

Aan de klant om te kiezen voor het fijnste kijkcomfort of te blijven bij die iPhone 3 van 6 jaar geleden …

Daten met klanten zou een uitkomst zijn.

‘Ik wil je graag beter leren kennen. Wat voor werk doe je?’
Met enige trots antwoordt hij: ‘Ik ben directeur van een miljoenenbedrijf.’
‘Oh’ zeg ik. ‘Een kantoorbaan dus’.
Lachend (en dan is hij nóg leuker) ‘Ja, daar komt het wel op neer.’
‘Heb je nog speciale hobby’s waar je veel tijd aan besteedt?’
‘Jazeker wel, …’

Dit zou het begin kunnen zijn van een leuke date.

Alhoewel, dan zou ik heel andere vragen stellen geloof ik.

In dit geval gaat het om een oogmeting. En naast de naam en geboortedatum, zijn andere ‘wetenswaardigheden van de cliënt’ zeer wenselijk. 😉

Voor een juist kijkadvies maakt het een groot verschil of je de hele dag achter een beeldscherm zit of vrijwilliger bij de brandweer bent.

Een bril koop je niet ‘zomaar’.

Op het gebied van brillenglazen is er geen one-size-fits-all-variant. Of nou ja, als je het  vak wat minder serieus neemt misschien ook wel.

Daarbij stelt de één ook hogere eisen aan comfortabel zien dan de ander. Wat op zich oké is. Iedereen bepaalt tenslotte zelf wanneer en waar hij het meeste comfort geniet. Hierin kan het gaan om een auto, het bankstel of de vakantiebestemming.

Daarom wil ik hem graag beter leren kennen.

Wat is het hem waard om goed te kunnen ZIEN?

Als mijn klant me nu mee uit zou nemen, dan zou ik ontdekken wat het hem waard is om lekker te eten, mooi te kleden, lekker te ruiken, comfortabel in te rijden en goed te kunnen kijken.

Maar daten met klanten is ongepast.
Dus vraag ik ze het hemd van het lijf als ze in de oogmeetruimte zitten. 😉

Zit jij meer dan 2 uur achter de pc en draag je een multifocale bril? Dan heb ik een TIP!

Varilux-Computer_largeZijn secretaresse valt het gelijk op. Hugo heeft een nieuwe bril! Als ze zijn koffie brengt móet ze er wel iets van zeggen: Het staat u goed meneer van Dongen. Ze wacht zijn reactie niet af en verdwijnt snel door de glazen deur. Hij glimlacht. Die nieuwe bril is een goede keus. Als zelfs Linda hem mooi vindt …

Terwijl zijn computer opstart ziet hij door de ruit Van Maasdijk van P&O. Die zet zijn ene bril af, een andere weer op en richt zich tot zijn pc. Ook een nieuwe bril?

Inmiddels is zijn mailbox automatisch geopend en hij gaat aan de slag. Tegen lunchtijd vergaat hij van de pijn in zijn nek en heeft stijve schouders.

“Verdraaid, een nieuwe multifocale bril en nog moet ik mijn kin omhoog doen om goed op de computer te kijken.”

– Herken je deze klachten?
– Zit jij meer dan 2 uur achter de pc?
– Draag jij een multifocale bril?

Laat je niet misleiden dat een multifocale bril ook multifunctioneel is. Dat is die namelijk niet. Ik schreef daar al eens eerder over op dit blog.

De werkhouding achter de computer is heel specifiek. Dat vraagt om een andere kijkoplossing. De sterkte die nodig is voor die afstand zit wat lager in een multifocaal glas. Hierdoor heb je de neiging om je neus in de wind te steken. Ofwel je kin omhoog te doen. Dit geeft onnodige spanning voor nek en schouders wat lichamelijke klachten kan geven.

Oplossing: een bureaubril of computerbril

Het zit hem in het sterkteverloop van het glas. Bovenin zit de sterkte voor op de computer en naar onderen toe loopt het op om ook dichtbij goed te kunnen lezen.

Een opticien kan je hierin het juiste advies geven.

Het is handig om te weten hoe ver je van je scherm en eventuele documenten zit. Vervolgens kan de opticien een mooi op maat gemaakte werkbril voor je maken.

Werkgevers zijn verplicht om een bijdrage te leveren bij aanschaf van een werkbril (vinden ze niet leuk hoor dat ik dit schrijf). Vraag er eens naar.

Meneer van Dongen, directeur van een beursgenoteerd bedrijf, zal zeker meebetalen in de toekomst. Hij heeft het zelf ervaren. Zijn probleem is inmiddels opgelost door een aparte bureaubril, waarmee hij ook ‘zijn’ Linda nog scherp kan zien als ze koffie brengt.