Bang voor de opticien. Onzeker bij de oogmeting.

Als ik de meet apparatuur goed voor haar ogen heb gezet, slaakt mevrouw Versteegh een diepe zucht. In mijn hoofd gaan alle alarmbellen hevig rinkelen. Ik haal het apparaat weg en kijk haar begrijpend aan. “Ziet u tegen de meting op, mevrouw Versteegh?” Ze zucht nog eens. “Ja, eigenlijk wel. Bij mijn vorige opticien heb ik een keer fout antwoord gegeven en toen kreeg ik een verkeerde bril.”

Een oogmeting kan inderdaad best spannend zijn. Zeker als je in de veronderstelling bent dat de meting volledig afhankelijk is van jouw reacties. Een fout antwoord en dus een foute bril als resultaat. Die gedachtengang is wat kort door de bocht en vergt dus enige opheldering.

De meeste opticiens vragen tijdens de oogmeting vaak zoiets als: Is glaasje 1 of 2 beter?Hoe dichter ik bij de juiste brilsterkte kom, hoe kleiner de verschillen worden. En dus hoe moeilijker het voor jou wordt om te kiezen tussen 1 en 2.

GEEN VERSCHIL IS OOK EEN GOED ANTWOORD

Belangrijk om te weten is dat bij een oogmeting 3 antwoorden mogelijk zijn.

  1. beter
  2. slechter
  3. geen verschil

Dan heb ik het alleen over de basis oogmeting en niet over allerlei extra testjes die aan het einde vaak volgen. Daar zal ik een andere keer op ingaan.

EEN OPTICIEN SNAPT WANNEER JE TWIJFELT

Stel je nou voor dat je een keer zegt glaasje 1 is beter, maar het was eigenlijk 2, dan kom ik daar vanzelf achter tijdens de meting. Namelijk op praktisch ieder antwoord wat je geeft zit later in de test een ‘controlevraag’.

DUBBELE CHECK IS NIET OM JE VOOR DE GEK TE HOUDEN

Ik fop mensen niet die bij me in de stoel zitten. Ik doe niet 4 keer achter elkaar hetzelfde en denk dan “meeste stemmen gelden, 3 tegen 1, we doen maar glaasje 2”. Soms kunnen antwoorden inderdaad wat tegenstrijdig zijn. DAT GEEFT NIKS! Een goede opticien weet daarmee om te gaan. Er zijn allerlei meetkundige trucjes om dat eruit te filteren.

Mevrouw Versteegh heb ik kunnen gerust stellen. Een fout antwoord geven bestaat niet. Samen, dus een gediplomeerd opticien of optometrist mét de klant, komen we tot het beste kijkcomfort.

Trouwens, mevrouw Versteegh zucht nog wel steeds. De hele dag door. Maar dat is vanwege haar versleten knieën …

 

 

Comments are closed.