Merkbeleving in een brillenwinkel

Daar sta ik dan, op mijn blote voeten tussen de stofwolken en veel te lange haren die niet van mij kunnen zijn. Mijn blik gaat van de grijze tegels op de vloer naar het gezicht in de spiegel. Het is duidelijk te zien, ik ervaar zojuist een dieptepunt in beleving bij winkelketen B.

Speciaal ben ik hier naartoe gereden vanwege hun uitgebreide collectie dameskleding op de 1e etage.
Veel mooie merken. De collecties worden duidelijk gecommuniceerd. Dat maakt het overzichtelijk. En ik stap daarom doelgericht naar datgene wat me aanspreekt. Maar ook heb ik bepaalde associaties bij merken waardoor ik die hoek voorbij loop. Ik link het bijvoorbeeld aan een persoon, een bepaald imago, of een prijskaartje. Dat is de beleving die ik heb bij een merk.

Beleving. Het is geen trending topic op twitter, ik heb het zojuist gecheckt. Maar in de retail is het dat wel degelijk. We moeten meer beleving zus en meer beleving zo. En dan vooral merkbeleving.  Merken moeten vindbaar zijn in je winkel. Niet alleen met een naambordje. Liever met een volledige look&feel corner. Een plek waar iets gebeurt. Een belevenis.

Nu ben ik niet tegen merkbeleving. Laat dat alsjeblieft helder zijn.

Waar ik wel voor wil waken is een overkill aan merkbeleving. Bestaat dat? Geen idee. Ik zal een voorbeeld geven zodat je begrijpt wat ik bedoel. Gijs is een hippe gozer van 28 jaar. Hij is net zijn eigen bedrijf gestart in de ICT en weet heel goed wat hij wil. En dat is vooral níet meelopen met de grote menigte. En dat beïnvloedt zijn keuze van een nieuwe bril. Hij wil vooral GEEN merk!

Stel nu dat Gijs op de 1e etage van winkelketen B. zou staan. En in plaats van dameskleding hangen er nu allemaal brillen. Overal duidelijke look&feel corners met mooie merken. Beleving op en top. Hij zal zich direct omkeren en via het trappenhuis de snelste weg naar buiten vinden. Hij wil merkloos!

Beleving. Zit dat alleen in wat je op de rekken hebt hangen en welk bordje erboven hangt? Nope! Het is namelijk ook die paskamer. Jakkes, wat betreft winkelketen B. tenminste. In mijn geval gaat het om de schone inloopmat, de nette pastafel, de blinkende spiegel, de koffie die goed smaakt, de manier waarop er geadviseerd wordt. En ga zo maar door.

Nee, ik ben niet tegen merkbeleving. Maar ik wil die hippe gozers als Gijs, die lekker merkloos willen kiezen, ook graag in mijn winkel. Vooral mijn winkel moet een belevenis zijn! Met en zonder merken. Is die dat al? Nee. Nog niet! Er is een heleboel aan te passen. Dat traject alleen al is een belevenis!

Vraag: Hoe zorg jij voor beleving in je winkel, bedrijf, atelier, thuis? 
Ik ben benieuwd. 

One comment

  1. […] Hoe hard roepen we tegenwoordig, juist in 2013, dat we terug moeten naar écht contact. Real life. Beleving. Op […]